Anasayfa
3D Pazar
Konu Aç
Maliyet
3D Printer
M
Konuyu Açan
mmtcn
🥉 İlk Adım
26.05.26 20:57
7 Yanıt
67 Görüntülenme
0 Beğeni

Herkese selam.

Yaklaşık 2 aydır 3d printer lara ilgi duyuyorum. &Nbsp;

Kendim için evde kullanacağım 1 adet printer almak istiyorum. Amacım ufak tefek şeyler basmak. (Amatör ticaret diyebiliriz. ) Clicker, vazo, figür gibi baskılar almak istiyorum. Basit, kullanışlı, arıza çıkarıp başımı ağrıtmayacak, uygun fiyatlı sıfır makina önerilerinize açığım. Fakat sıfır bilgi ile. &Nbsp;

Bildiklerim ise aşağıdaki gibi : ).

-Filementlerin kullanım amacına göre değişiklik göstermesi (petg-pla-abs gibi).

-Baskı süreleri, enerji sarfiyatları.

-Maliyetler.

-Stl dosyaları gibi gibi..

Merak ettiğim şeylerde bazıları.

-Ürün dosyasını kendiniz nasıl hazırlıyorsunuz? &Nbsp;

-benim araştırdığım kadarıyla bambulab A1 işimi görecek gibi fakat daha uygun fiyatlı veya aynı paraya şu cihaz var dediğiniz cihazlar var mı?

-Tr nin en büyük ve bilinen filament markaları

-güvenilir siteler

bu konular hakkında bilgilendirirseniz sevinirim.

İyi forumlar..

Yanıtlar 7

erolblt

Merhaba hoş geldiniz, giriş için benim önerim A1 olur, eğer çoklu renk baskı da yapmayı düşünüyorsanız A1 Combo'ya bakın. Dosya hazırlamak için Tinkercad'dan başlayın, ücretsiz ve tarayıcıda çalışıyor, sıfırdan öğrenmek için ideal. Hazır dosya arıyorsanız Printables, Thingiverse ve Makerworld'e bakın, üçü de bedava ve çok fazla model var. Filament için piyasada çok fazla yerli marka var, onları da rahatlıkla kullanabilirsiniz. Bir de PLA ile başlayın.

1
ArthurvMorgan

Benim önerim pbambulab p1s 1s ya da snapmaker u1 almanız yönünde. Tabii ki bu işler bütçe ile ilgili. Ama p1s kapalı kasa olmasıyla abs gibi dayanıklı ürünler basmanızı sağlar. U1 ise çok flamentli baskılarda poop denilen atıkların yok denecek kadar az üretimesini sağlar. 

Şöyle ki örneğin bir figür basmak istediniz. Yeşil gözleri, kahverengi bir cildi, siyah saçları var. 3 flamentli bir model. Yazıcı aynı katmandali her farklı renk için nozulun içini önce o flamentle doldurmak zorunda. modeli o renkle basmaya devam etmeden önce nozulun indeki eski flamenti de atmak zorunda. Bu da modelin detayına bağlı olarak renk değişimlerinde çok atık üretmesine sebep oluyor. 100 gram model için 300 gram atık çıkabiliyor. Fakat o modelden aynı tablada 20 tane basarsan jatman katman gittiği için yine toplam atık miktarı 300 gram oluyor. çünkü o katman için değişti bir kere flament. 


Yukarda anlattıklarım üzerinde tek bir nozul (flamentin çıktığı uç) olan yazıcılar için. Snapmaker firması üzerinde 4 adet uç/nozul olan, adı u1 olan bir model tanıttı yaklaşık 2 ay önce. renk değimi için atık çıkarmasına gerek kalmadığından atık yok denecek kadar az. Model yeni olduğu için kronik arıza olup olmadığını araştırarak bu modeli düşünebilirsiniz. Yaklaşık 50 bin tl civarındaydı en son. 

Ama çok renkli baskıdan seri halde üretmeyeceğim derseniz Bambulab A1 model iyidir. Çok renkli baskı da alacağım derseniz çok renkliye baskıya müsaade eden sistemin adı AMS. Ams dahil modellerin adının sonunda combo yazar. A1 combo, p1s combo, p2s combo gibi. Bende de Bambulab a1 var ve çok memnunum. Normalde modele print komutunu verince en azından ilk katmanlara düzgün oldu mu diye bakarsın, biraz baçında beklersin. Ben onu bile yapmıyorum. Geçen hoşuma giden bir kuş oyuncağını bas demişim telefondan. Bir ara yazıcının yanından geçerken bu ne lan diye baktım. 😂 Tabii ki bu benim b12 yetersizliğim ama o kadar rahat davranıyorum demek istediğim bu. 

A1'in tek dezavantajı dayanıklı modeller üretemiyorsun. Bütçeniz müsaitse az daha para verip en azından p1s veya p1s comboyu ben olsam zorlardım. A1 aslında abs basmak için uygun. Fakat abs gibi darbeye dayanıklı ya da asa gibi güneş ışığına dayanıklı modeller kapalı kasa istiyor çoğunlukla. bazen küçük model abs basanlar var ama yine de a1 ile. Hatta @erolblt sağolsun bana abs flament gönderecekti. dedim ben tazık ederim o flamente. Kapalı kasası olan birine gönderelim onu. A1'in tek dezavantajı budur. 

Bambulab'ın ekosistemi apple gibidir. Diğer firmaları bilmiyorum ama telefondan bile makerworld sitesinden model bulup bastırabilirsin. Ben çoğukez yazıcının yanına bile gitmiyorum. Görmüyorum bile baskı alırken. Pla da bu arada aşırı dayanıksız değildir bu arada. Isıya dayanıklı ve biraz esneyebilen petg de kullanabilirsiniz. ben ğetg ile duşbaşlığı bastım 2 aydır sorun yok. pla ile kutular, aksesuarlar, mutfağa duvara raf tipi containerlar falan bastım. o kadar da kullanılmaz değil yani pla. Ama jaynağı kırılldığı için yana açılan sandalyeye sabitleyici yapmıştım o kırıldı. 

program konusunda tinkercad veya fusion 360 kullanabilirsiniz. Hatta @lux3dtasarim  youtube'da fusion 360 dersleri hazırlıyor ve çok acıklayıcı, faydalı bilgiler veriyor. Fusion 360 da ücretsiz. online çalışıyor, dataları falan bulutta tutuyor ve 10 taneden fazla dosya açmaya izin vermiyor ama bu bile çok yeterli. 11 parçalı model tasarlamazsınız zaten ilk başta. Aslına bakarsanız muhtemelen hiçbir zaman 10 parçalı bir ürün yapmayacaksınız muhtemelen. Yani fazlasıyla yeter. 

Bunların haricinde programlama ile uğraşıyorsanız mqtt verileri yayınlıyor yazıcılar. Kabaca ekranda gördüğünüz ilerlemeleri ve baskı bilgilerini radyo yayını yaoar gibi yayınlıyorlar. Onunla başka başka cihazlar da kontrol edebilirsiniz. Merakonız varsa araştırabilirsiniz. 

2
M
erolblt kullanıcısına cevaben:
Merhaba hoş geldiniz, giriş için benim önerim A1 olur, eğer çoklu renk baskı da yapmayı düşünüyorsanız A1 Combo'ya bakın. Dosya hazırlamak için Tinkercad'dan başlayın, ücretsiz ve tarayıcıda çalışıyor...

Değerli yorumunuz için teşekkür ederim. 

Tercihim a1 den yana. İlerleyen zamanda duruma göre ams eklemesi yaparım diye düşünüyorum. İlk etapta pla ile başlayıp duruma göre abs asa ve petg gibi filamentlere geçeceğim zaman makinayı da değiştiririm diye düşünüyorum. Makinayı ve filamentleri alabileceğim güvenilir satıcılar kimler?

1
M
ArthurvMorgan kullanıcısına cevaben:
Benim önerim pbambulab p1s 1s ya da snapmaker u1 almanız yönünde. Tabii ki bu işler bütçe ile ilgili. Ama p1s kapalı kasa olmasıyla abs gibi dayanıklı ürünler basmanızı sağlar. U1 ise çok flamentli ba...
Değerli vaktinizi ayırıp aydınlattığınız için teşekkür ederim. 
Gerçekten faydalı bilgi olmuş.

hepsini dikkate alacağım. Fakat şuan A1 çok baskın geliyor. 

Tekrar teşekkür ederim
1
erolblt
mmtcn kullanıcısına cevaben:
Değerli yorumunuz için teşekkür ederim. Tercihim a1 den yana. İlerleyen zamanda duruma göre ams eklemesi yaparım diye düşünüyorum. İlk etapta pla ile başlayıp duruma göre abs asa ve petg gibi filament...

Robolink market, Robitshop gibi firmalardan Filament ve yazıcı alabilirsiniz. Daha fazla alternatifte var tabiki sizde araştırırın firmalar halkında aklınıza takılan soru veya filamentlerle ilgili olursa yine yardımcı oluruz.

1
ArthurvMorgan
mmtcn kullanıcısına cevaben:
Değerli vaktinizi ayırıp aydınlattığınız için teşekkür ederim. Gerçekten faydalı bilgi olmuş.hepsini dikkate alacağım. Fakat şuan A1 çok baskın geliyor. Tekrar teşekkür ederim

A1 gerçekten çok güzel bir yazıcı. bakımı yapıldığı takdirde, koyulduğu zemin titremeye neden olmuyorsa, siz de biraz baskı ayarlarında tecrübe kazandığınızda gerçekten sorunsuz bir makinadır. 

Benim şimdiye kadar gördüklerim tablaya el değdirmeyin. İnsan elindeki yağ baskının tablaya tutunmasını engelliyor. Böyle bir şey olursa zaten daha olmadan önce tablanın o bölgesinde ilk katmanda biraz bozuk basmasından anlıyorsunuz. Çözümü basit. ılık bulaşık deterjanlı suyla ve süngerle yıkayıp yağı atıyorsunuz. Veya izopropil alkol ile siliyorsunuz. Ben kullanmadım hiç izopropil alkol. 

Eğer kayışlarda gevşeme olursa hangi aks ise onunla ilgili makina zaten düzgün baskı olsa bile uyarıyor. x rezonance... diye başlayan bir uyarı alıyorsunuz. Ben aldım. Araştırdım nerden düzeltileceğini. Arkadan iki vidayı 1 tur geri çevirip sonra nozul kafasını ileri geri 3-4 defa oynatıyorsun. Kayış gerginleşiyor kendisi. Sonra vidayı sıkıyorsun. bu kadar. Bir daha da o hatayı almadım. 

Arada bir alt kısımlara kaçan ufak flament iplikçileri oluyor onları falan alıyorsun cımbızla. basit bir işlem. Kapağı sökmek için tornavidaya falan ihtiyaç yok. 

Bakım zamanı iki tip yağ var.biri dikeydeki sonsuz vidaya, diğeri yataydakilere sürülüyor. 

petg flament biraz esneyebilen bir flamenttir. Örneğin kablo bağı üretilebiliyor.  biraz da ısıya daha dayanıklıdır ama aşırı değil. Bildiğimiz pet şişenin malzemesidir aslında. Baskısı pla'ya göre daha yavaş sürer. Benim de ilk zamanlarda bambu studioyu açınca bir sürü ayar gördüğümde gözüm korkmuştu fakat öğrenmesi kolay. zaten o ayarların yüzde 80'ini sistem kendisi ayarlıyor. Modelinizi sahneye yani tablaya getirdikten sonra flament seçme bölümünde markalar ve generic ailesi var. Elinizdeki flament bu markalardan biriyse örneğin atıyorum Bambu petg diye seçtiğinizde nozul, yatak, akış oranı falan hazır geliyor. Yok eğer listede yoksa sizin flamentiniz ilk iş makaranın üzerine bakıyorsunuz. Orada minimum ve maksimum ayarlar yazar. Ama zaten çoğu flament ailesinin ortalama sıcaklıkları bellidir. örneğin pla ortalama 200-220 derece arası. 220 derecede sıcak gelirse örümcek ağı gibi ipliklenme yapar. 200 yaparsınız. Bu ayarları da generic ailesini seçip yaparsınız. 

Petg pla'ya göre ısıya ve mukavemete daha daha dayanıklıdır ama bazı milimetrik modelleri iyi basamayabilir. Çok detay isteyen işte tercih edilmeyebilir. Programda petg seçtiğinizde hazır profilde otomatik olarak pla'dan daha yavaş basıldığını görürsünüz. 

Destek kavramını duymuşsınuzdur. Yazıcı havaya baskı yapamayacağı için altına destek eklenir. örneğin elleri havada bir insan figürü için destek gerekir. Bu destekler modele tam yapışmaz ama. Onu da 0.2 mm ya da ona yakın boşluklarda siz verirsiniz. Bazen model ile destek birbirine yapışmasın diye model pla ise desteği petg yaparlar. Özel bir ayar var, onu yapmadığınız sürece petg ile pla birbirine yapışamaz. 

Tpu flament tam esnek flamenttir. telefon kılıfı, terlik, ayakkabı, top gibi şeyleri bununla basarlar. 90 shore, 95 shore gibi sertlik çeşitleri vardır. shore terimi evrensel bir terimdir. Tpu flament kullanılacaksa geçen gün bahsettiğim çoklu renk sistemi için kullanılan ams (combo) kullanılmıyor. içindeki dişliler esnek flament olan tpu'yu itemiyormuş. spool denilen tek makaranın takıldığı aparata takıp basıyorsunuz tpu'yu. Ben de hiç tpu basmadım ama araştırmalarımdan öğrendiğim bu. 

Baskı aşamasında kaleme benzeyen dikey ve uzun baskılarda hızlı baskı olmuyor. Bu yüzden hassas z yüksekliği, yukarı çıktıkça yavaşla gibi seçenekler var. Çünkü model yukarı çıktıkça hızlı nozul ve tabla hareketleri modelin yataktan ayrılmasına sebep oluyor. bu yüzden gerekli ayarları yapıp yukarı çıktıkça hareketleri yavaşlattırıyoruz sisteme. benb15 cm yükseklik 7-8 mm çaptaki silindiri güzel baskı alabilmiştim. 

küre formlarda yukarı çıktıkça baskı izi belirgin oluyor. Bu yüzden yukarı çıktıkça değişken katman yüksekliği denilen bir ayar aktif ediliyor. 

Adı raft mı etek mi hala bilmediğim bir ayar daha var. Eğer modelin taban yani yatağa temas eden yüzeyi az ise bu etek ayarı açılıyor. Bu ayar ile modelin etrafında bir kaç katman yüksekliğinde bir etek tutturuluyor ki model baskıdan kalkmasın. Baskı bitince bu etekleri de söküyoruz. eteğin modele ne kadar temas edeceği falan ayarlanabiliyor. 

Siz de görmüşsünüzdür modellerin içi %100 dolu olmaz. En sık yapılan ayarlardan biri bu içteki dolgu deseninin yoğunluğudur. Geneldr gyroid deseni seçilir. Çünkü nozul bir geçtiği yerden bir daha geçmez. Bu sayede nozul modele çarpmaz ya da sürtmez. Genelde doluluk oranı %10 ile %20 arası olur. ortalama %15 iş görür çoğu modelde. 

Bazı modellerin et kalınlığını daha fazla olsun istersiniz. Dış duvar sayısı mı neydi onunla ayarlanır. örneğin 10x10 mm bir küp yapıyorsunuz. 1 duvar seçerseniz dış duvarınız 0.4 mm olur. makine 1 tur geçer. 3 duvar derseniz 0.4x3= 1.2 mm olur et kalınlığınız. 10 mm² alanın kalanını yukarda bahsettiğimiz dolgu oluşturur. Peki bu 0.4 mm nereden geliyor? 0.4 mm nozul çapınızdır. Genelde standart olarak bu kullanılır. İsterseniz para verip 0.2, 0.6, 1 mm gibi nozullar da satın alabilirsiniz. elinizdeki nozul 0.2 mm ise 3 duvar çektiğinizde et kalınlığınız 0.6 mm olur. 

Ana ayarlardan birisi de katman yüksekliği. 0.008 mm en incesi ama inceldikçe model yatayda daha pürüzsüz görünür ama baskı süresi de aşırı uzar. Çok hassas bir şey basmıyorsanız genelde 0.2 mm ayarlanır. örneğin 10 mm yüksekliği olan bir modelde 0.2 mm katman yüksekliği seçerseniz dilimleyici modeli 10/0.2= 50 katmandan oluşturur. 

Ütüleme ayarı. Modelin en üst katmanlarının çok düzgün görğnmesinş isterseniz ütü seçeneğini seçebilirsiniz. Ama süreyi uzatır. 

Dikiş ayarı. Her katman tamamlanıp üst katmana geçerken orada küçük iplik gibi bir şey bırakır ve iplik görmeseniz de o katman geçişini farkedersiniz. Bu yüzden katman geçişlerini modelin görünmeyen bir tarafına alabilir veya her katmanda dağıtarak modelin çeşitli yerlerinde üst katmana geçmesini sağlayabilirsiniz. Veya hizalı dediğimiz her katmanda aynı noktadan yukarı çıkmasını sağlayabilirsiniz. 

Fuzzy ya da diğer ismiyle bulanık katman. Dikiş ve katman izlerini yok eden bir moddur. Modele dokulu, pürüzlü, kabartılı bir görünüm verir. Hatta 3d yazıcıdan çıktığına inanmak bile zor olur nerdeyse. Bunu nozulu titreştirerek yapar. Fakat süreyi acayip uzatır. Bazı insanları nozul modele sürtünerek titreştiği için nozulun ömrünü azalttığını söylüyor bu mod için. 

Hız sekmesi. Dış duvar, iç duvar, ilk katmanlar, modeller arası seyehat, ivmelenme gibi özelliklerin hızlarına ayrı ayrı müdahale edebiliyorsunuz. 


Akış oranı. Modelinizin düzgün basılabilmesi için kullanılan bir katsayı. Özellikle çoknrenkli basımlarda çok kullanıldığını gördüm ama hiç bulaşmadım. Kalibrasyon testi var. Orada yönergelere uyup bir kat sayı elde edebiliyırsunuz test ile ama hiç uğraşmadım. 

Köprü ayarı. Yazıcılar ilginç bir şekilde havaya baskı yapabiliyor aslında. Tek şart dümdüz ilerlemesi. Bunu yazarak anlatması biraz zor. örneğin içi boş küp yapıyorsunuz. Normal mantıkta küpün üst yüzeyi havada kalıyor, destek gerekli diye düşünebilirsiniz. Fakat yan tarafına tutuna tutuna onu havada basabiliyor yazıcı. İşte oradaki sarkmaları falan toplayan ayarlar var. Eğer zaten küpün iç kısmı görilmeyecekse iç sarkmalar da çok önemli olmuyor. kaldı ki öyle çok sarkma da olmuyor. Ben 20 cm dikdörtgen profilin içini boş olarak bastım ve boydan boya havada rahatlıkla basabildi. ben illa bir yerde o flament aşağı düşer dedim düşmedi. 


Bütün ayarların %80'ini bunlar aşağı yukarı. En çok kullanacağınız ayarlar nozul sıcaklığı, dolgu ayarları, dış duvar kalınlığı, varsa destek, biraz da hız bazen. Çoğynlujla ise zaten makerworld gibi sitelerden download dediğinizde model 3mf dosyası olarak inşyor bilgisayarınıza. 3mf klasik stl dosya değil. 3mf dosya içinde, yukarda saydığımız baskı ayarlarını da içeren bir dosyadır. Makerworld bambu studio içinde çevrimiçi bölümünde bulunan terleşik bşr sitedir. Çoğukez modeli indirdikten sonra genel bir kontrol yapıp yazıcıdaki flamentlerden birini seçip print demeniz yeterlidir. Ha mesela adam pka flament için 220 derece ayarlamıştır ama siz, sizdeki flamentin 220 derecede ipliklenme yaptığını biliyorsunuzdur, gider onu 200 derece yaparsınız atıyorum. Hatta onu bile çoğunlukla daha önceden bir kere yaparsınız flament profillerinden. Siz yazıcıdaki flamenti seçtiğinizde akış oranından sıcaklığına kadar ayarlı olur zaten. 


1
ArthurvMorgan

Bu arada yazdığım şeyler elbette ilk etapta kafa karıştırıcı olup gözünüzü korkutmasın. Sadece yazması uzun sürüyor. :) internette yarım saatlik veya 1 saatlik bambu studio eğitimi videları var. 1-2 defa izleseniz ayarların %80'ine hakim olursunuz. Zaten baskı aldıkça tecrübeleneceksiniz. Orada yazdığım şeyleri etiket olarak hatırınızda tutsanız yeter. O da bir problemle karşılaşınca ha böyle bir şey vardı demek için. :) 

1